• -

Ademwerk

Hoe je ademt is hoe je je voelt


Gemiddeld nemen we zo’n 20 tot 25 duizend ademhalingen per dag. Voor het grootste deel doen we dat onbewust. Gelukkig wel, want stel je voor dat je over iedere ademhaling moet nadenken. Toch is het belangrijk om je bewuster te zijn van hoe je ademt. De adem speelt namelijk de hoofdrol bij alle processen in jouw lichaam. Adem je niet optimaal dan is dat van invloed op je gezondheid én op hoe je voelt.

Heb jij moeite om:
• Vol energie aan je dag te beginnen
• Gedurende de dag gefocust en aanwezig te zijn
• Je te ontspannen
• In slaap te vallen én door te slapen gedurende de nacht

En is dit herkenbaar:
• Je ademt hoog en snel
• Je piekert veel
• Je ervaart veel stress
• Je vindt het lastig om met jezelf in contact te zijn

Als je jezelf (deels) in het bovenstaande herkent dan is jouw ademhaling waarschijnlijk niet optimaal en kun je baat hebben bij ademwerk en ademcoaching.

Wil je meer lezen over de oorzaken, ik schreef er een blog over. Je leest hem hier

Wat is ademwerk


Bewust worden van je ademhaling is de eerste en belangrijkste stap bij ademwerk. Pas wanneer je je bewust wordt van je ademhaling kun je voelen wat het effect is van de adem op jouw ‘staat van zijn’ én kun je de adem, door middel van gerichte ademoefeningen, gaan sturen. Ademwerk is dus een combinatie van bewustwording, voelen en sturen door middel van ademoefeningen en lichaamswerk. 

Wat bereik je met ademoefeningen


Met behulp van ademoefeningen bepaal jij hoe je je voelt. Doe bijvoorbeeld een energiegevende oefening in de ochtend om je dag goed te beginnen. Of een oefening die zorgt dat je je kunt focussen op dat belangrijke project. Of je doet een oefening vlak voordat je naar bed gaat om tot rust te komen zodat je ontspannen in slaap valt. Met gerichte oefeningen krijg je de controle terug over jouw ‘staat van zijn’.

Regelmatig ademoefeningen doen zorgt ervoor dat je gedurende de dag optimaler gaat ademen. Je basis ademhaling vertraagt, je zult de juiste ademspieren gaan gebruiken (middenrif) waardoor je adem meer naar je buik zakt. Hierdoor adem je efficiënter. Je voorziet je lichaam optimaler van zuurstof en je verbruikt minder energie gedurende dit proces. Je voelt je meer ontspannen en het draagt bij aan een betere gezondheid.

Diepgaande ademoefeningen zoals de bewust verbonden ademhaling kunnen er voor zorgen dat langdurig vastzittende spanning en emoties vrij komen, zodat je deze kunt loslaten. Deze diepgaande sessies geven je meer vrijheid. Je remmende overtuigingen en conditioneringen worden zichtbaar en je komt meer in verbinding met je authentieke zelf.

Dit zijn tegelijk de drie pijlers waar ik me tijdens mijn coachingsessies op richt. 

Dat wil ik, maar hoe?


Ik hoor het vrij vaak van mijn cliënten: ik adem verkeerd én ik weet niet hoe ik het moet veranderen. Jouw adempatroon is niet van de één op de andere dag geworden wat het nu is en het heeft dus ook weer wat tijd en oefening nodig om terug te keren naar de natuurlijke flow. Het is ook belangrijk om te onderzoeken wat de triggers zijn in jouw leven waardoor jouw adem suboptimaal is. Wil je serieus aan de slag om je ademhaling te verbeteren dan kan ademcoaching je helpen.

Wat is ademcoaching


Tijdens een intake gesprek kijken we samen naar jouw situatie, je stressniveau, je triggers en natuurlijk je adem. Dit gesprek vormt de basis voor het plan van aanpak. Tijdens de 1-op-1 coachingsessies die volgen na de intake, gaan we aan de slag om jouw basisadem (adem in rust) te optimaliseren. We kijken op welke momenten van de dag je gebaat bent bij een ‘strategische ademinterventie’. Dit doen we op basis van de staat van jouw autonome zenuwstelsel. Daarnaast schenken we tijd en aandacht aan het loslaten van vastzittende spanning en/of emoties met behulp van diepgaand ademwerk.

Ben je benieuwd hoe jij jouw leven kunt optimaliseren door beter te ademen?
Maak dan een afspraak voor een intakegesprek.

De tarieven voor 1-op-1 ademcoaching en trajecten vind je hier

Wil je liever in groepsverband aan de slag met ademen? Dat kan ook bij Helder Yoga. We organiseren regelematig groepssessies bewust verbonden ademen
Daarnaast kun je iedere vrijdag  om 17 uur terecht voor een les ademwerk. Deze les reserveer je via het lesrooster.

© 2018 Helder Yoga  |  Algemene voorwaarden  |  Privacy statement | website door: CTRL+ | fotografie door: shot by lola

Scan QR code:

Meld je aan

Contactgegevens
Adresgegevens
Volgende stap
wijzig
Location
IBAN
Naam rekeninghouder*
Abonnement
Accountgegevens



Login

Wachtwoord kwijt?

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het website verkeer te analyseren en voor het personaliseren van advertenties. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe je ze kunt beheren. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik je op “akkoord”.

akkoord »